17-SLONİM-RİUMİN (Moskova- 1931)

 

Bu oyunda gerçek bir taktik mücadele göreceğiz.  Beyaz, yanlış tarafa rok yapınca siyahlarla oynayan Riumin, bu hatayı iyi değerlendiriyor. Akıllıca planlanmış bir mat konbinezonu beyazlara oyun şansı vermiyor.
 
SLONİM -- RİUMİN
(Moskova 1931)
İskoç Açılışı
 
1 e4 e5 2 Af3 Ac6 3 d4 ed4 4 Ad4 Af6 5 Ac6 bc6 6 Ac3
     (Beyaz daha alışıla gelmiş 6 Fd3 d5 7 ed5 cd5 8 Fb5+ Fd7 9 Fd7+ Vd7 10 O-O, devam yoluna girmiyor.)
6 ... Fb4 7 Fg5 ...
     (Saldırgan bir hamle.  Ancak göründüğü kadar kuvvetli değil.  7 Fd3 ile şah piyonunu korumak ve bir an önce rok yapmak daha iyi idi.)
7 ... Ve7
     (Yeniden şah piyonuna atak.)
8 Fd3
     (Beyaz piyonu savunuyor, fakat tehlike geçmiş değil.)
8 ... Ve5
     (İki yeni tehtid: 9 ... Fc3+ ve 9 ... Vg5. Siyahın 8 ... Ve5 hamlesi 8 ... d5'ten daha iyi, çünkü 8 ... d5 9 O-O Fc3 10 bc3 de4 11 Fe4!)
9 Fd2 ...
     (Fil geri dönüyor.  Beyazın 7 Fg5 hamlesinin erken ve yanlış olduğunun sessiz bir kabulü.   
9 Vd2 bir piyon kaybederdi.  Şöyleki: 9 ... Fc3 10 bc3 Ae4)
9 ... d5
     (Açmazdaki erin üzerinde baskıyı arttırıyor.  Siyah hem atak yapıyor hem de gelişiyor.  Açılış ilkeleri yönünden doyurucu bir hamle.)
10 Ve2
     (Beyaz bu noktada güven içinde rok yapabilirdi.  Çünkü 10 ... de4 hamlesine 11 Ae4 var.  Yada eğer 10 ... d4 11 Ae2 Fd2 12 Vd2 Ae4 13 Fe4 Ve4 14 Ad4 hamlelerinden sonra beyaz iyi bir konuma sahip olurdu.)
10 ... O-O 11 O-O-O
     (Açık b dikeyi nedeniyle oldukça tehlikeli bir karar. Kısa rok yapmak çok daha güvenliydi. Beyaz belki de yalnızca alışılmış bir oyundan kaçınmak için uzun roku tercih ediyor ama başına geleceklerden habersiz!)
11 ... Kb8
     (Siyah açık dikeyi ele geçirdi.)
12 f4
     (Beyaz son şansını da kaybediyor.  12 ed5 ile vezir değişimini zorlayabilir ve oyunu sadeleştirebilirdi.  Öyle anlaşılıyorki beyaz hala şahının durumunu güvenli sayıyor ve kendisi atak bir oyun geliştirmek düşüncesiyle vezirleri değişme varyantına girmiyor.)
12 ... Ve7
     (Beyaza iki yeni problem daha: 13 ... Fg4 ve 13 ... Fa3 tehtitleri.)
13 ed5 Fa3!
     (Hoş bir kazanç kombinezonunun ilk hamlesi.)
14 Aa4 ...
     (Eğer 14 Ve7 Fb2+ 15 Şb1 Fc3+ 16 Şc1 Fb2+ 17 Şb1 Fa3+ 18 Fb4 Fb4 19 Ve2 "Vezir beyaz karelerden birine gitmek zorunda." 19 ... Fg4 20 Vf1 Fd1 21 Vd1 Fa3+ 22 Şa1 Fb2+ 23 Şb1
Ad5 ve takiben 24 ... Ac3+ mat tehtidiyle kazanır.)
14 ... Fb2+
     (Siyah filini feda etmeğe kararlı.)
15 Ab2 Va3 16 Ve5
     (Atı korumak için tek hamle.)
16 ... Ke8
     (Siyah veziri tehtit ederek tempolu şekilde ikinci açık dikeyi de ele geçiriyor.  Bu dikeyin önemi biraz sonra daha iyi anlaşılacak.  Beyaz vezir, atı korumak zorunda olduğundan aynı çapraz üzerinde kalmak durumunda.)
17 Vd4 c5!
     (Beyaz veziri c3 karesine gitmeğe zorluyor.)
18 Vc3 Va2
     (Siyah 19 ... Va1+ mat ile tehtidediyor.)
19 Fe1 ...
     (Şah için kaçış yolu açıyor.)
19 ... Ke2!
     (Beyaz şahın yolunu kesiyor.  Kaleyi almak zorumlu. Çünkü b2 karesindeki at ile yapılacak her hangi bir hamle 20 ... Kb1+ mat ile sonuçlanır.)
20 Fe2 Ae4!
     (İşte son darbe! Beyaz fil kaleyi almak için e4 karesinin kontrolunu bırakmak zorunda kaldı. Siyah at da bu kareye yerleşerek oyunu bitiren adımı gerçekleştirdi.  Atın amacı veziri almak değil, beyaz şahın d2 karesinden kaçışını engelleyerek matı sağlamaktır.)
21 Beyaz terk eder 0-1.
 
     (Çevirenler: Kerim Altınok ve Selim Altınok